26839884

Charlottehaven Health Club , Hjørringgade 12C, 2100 Østerbro

©2019 by SWI:M Privat Svømmeundervisning

 

En Svømmehistorie


Jeg vil dele en lille historie fra det virkelige liv. Historien handler om hvor vigtigt det er, at være nærværende og til stede. Være sammen med barnet i en ligeværdig relation dvs. en relation, hvor vi hver især tæller lige meget. Relationskompetence handler netop om at respektere egne og andre grænser. Have fokus på barnet og ikke øvelsen, eller det at præstere og kun det. Sidst, men ikke mindst handler historien om, hvor vigtigt det er at se barnet, og lytte til det.





Historien handler om én af mine svømmere. Svømmeren er 7 år gammel, og vi øver alle stilarter. På et tidspunkt introducerer jeg ham for butterfly, vi skal ud at flyve som en flagermus eller en sommerfugl. Jeg viser ham det ved at føre hans arme rundt. Så sender jeg ham afsted, og det går rigtigt godt. Han prøver et par gange. Så pludselig svømmer han virkelig hurtig crawl. Og jeg tænker, at jeg måske ikke har fået kommunikeret det tydeligt nok til ham, at vi stadig svømmer butterfly. Så jeg siger: " Hold da op du svømmer hurtig crawl nu." "Ja." siger han. Jeg viser ham endnu engang, hvordan de arme flyver afsted, og sender ham afsted igen. Det samme sker. Jeg prøver en tredje gang. Samme svar. Pludselig går det op for mig, at han måske bare slet ikke har lyst til at svømme butterfly mere. Jeg spørger ham: "Du svømmer crawl. Jeg tror, at du ikke har lyst til at svømme butterfly mere. Er det rigtigt?" "Hmm." siger han. "Jeg tænkte nok, at det var det du fortalte mig. Det er da helt okay. Lad os lave noget andet så."

Og på den måde, kan barnet også fortælle, at lysten ikke er der mere for at svømme videre på den måde, jeg havde tænkt. Og jeg giver ham plads til at han kan sige 'nej tak'. For et 'nej tak' er også et 'ja tak' til noget andet. Jeg vil gerne bibeholde glæden ved at svømme og at han associerer det at svømme med noget rart og sjovt. Havde jeg ikke haft relationen i fokus, men øvelsen og præstationen, ville jeg have gennemført undervisningen uden hensyn til det barnet her så tydeligt fortæller mig. Havde jeg trumfet min plan igennem, ville barnet helt sikkert tilpasset sig og fortsat, lydigt.


Når det sker får vi børn, der forlader sig selv i samarbejdet med de voksne. For der er ikke noget børn hellere vil, end at se den voksne glad og tilfreds. Men hvilket behov er det vi trumfer igennem? Vores eller barnets?



Når børn samarbejder på den måde, er de ikke i integritet med sig selv. I den ligeværdige relation vil børnene kunne beholde deres integritet, mærke efter hos dem selv, og de bliver dermed også mere ansvarlige.


Vil du have muligheden for at lære dit eget barn at svømme, så tjek mulighederne på min online videokanal, hvor du lige nu kan købe abonnement til intropris kun 49,-/mdr. Her får du et hav af øvelsesvideoer I kan lave sammen, så du kan lære dit barn at svømme - helt uden at du behøver at have forudsætninger for det. Det er nemt.


God fornøjelse

274 visninger