26839884

Charlottehaven Health Club , Hjørringgade 12C, 2100 Østerbro

©2019 by SWI:M Privat Svømmeundervisning

 

5 gode grunde til at dyrke yoga som svømmer

Jeg er selv tilhænger af den kropsfænomenologiske tilgang, der ganske enkelt tager udgangspunkt i, at vores fysiske krop og vores psyke er uadskillelige. Ét sted du kan opleve dette, er yogaen, gennem din krop.


Yoga er en praksis for alle. Nogle ville mene, at det kun er forbeholdt kvinder. Men det er vist for længst modbevist! Yogaen består af mange flere komponenter end de kropslige øvelser og udfoldelser, som vi i dag ofte begrænser yogaen til. Yoga er også selvstudier, meditation, åndedrætstræning, moralske overvejelser, lyde og gode gerninger m.m. Så altså en hel livsfilosofi, der ikke altid kræver en yogamåtte. Om end yogaen ikke er ny herhjemme, er der stadig mange fordomme, som holder ved. Så lad mig lige ridse op med det samme her; du behøver ikke være super fleksibel eller smidig og kunne nå dine tær, stå på hænder, sno dig, være slank, gå i hør, chante mantras, tænde røgelse, være medlem hos et yogastudie, bruge flere timer på det dagligt. Yoga er tilgængelig for alle os, der hver især har noget med os i bagagen – hvad end det så er stive skuldre,smerter, lidelser, låste hofter. Lad yogaen starte med dig. Lige præcis som du er.Uanset dit endelige mål i vandet, har praktiserende yoga et par gange om ugen en håndfuld fordele. Og her kommer der nogle gode grunde til at dyke yoga, som svømmer:
Grund #1 Styrke I svømmesporten undervurderes en stærk corestabilitet ofte. Mens yoga styrker en bred vifte af muskler, både over og underkrop, er yoga mest kendt for at aktivere coremuskulaturen. En stærk core, er en fordel i mange aspekter af svømningen; vendinger, streamline og teknikken omkring armtaget. At kunne aktivere coremuskulaturen, er altså afgørende for en god svømmeteknik samt en god position i vandet. Alt sammen det, som er afgørende for den måde du bevæger dig igennem vandet på, og dermed den fart du kan generere.Grund #2 Skadesforebyggelse I enhver sport er udstrækning ekstremt vigtigt. Her taler jeg ikke om udstrækningen som foregår lige EFTER træning, men om den udstrækning i form af reel træning, der foregår IMELLEM træning. Og det er her yogaen kommer ind.

Ved at opmuntre til kropsbevidsthed og anerkende sårbarheder i dine muskler, kan du hjælpe dig selv med at komme dig over tidligere skader og forhindre fremtidige skader.

...vil du gerne kende de tre sidste grunde til at dyrke yoga som svømmer, så klik her og få min e-bog '5 gode grunde til at dyrke yoga som svømmer' OG min video-guide 'Yoga for svømmere' hvor jeg guider dig igennem yogastrækøvelser, der hjælper dig, som svømmer, med din mobilitet og fleksibilitet. God fornøjelse

#yoga #swimmers #core #dryland #svømmer #mobilitet #fleksibilitet

5 visninger