26839884

Charlottehaven Health Club , Hjørringgade 12C, 2100 Østerbro

©2019 by SWI:M Privat Svømmeundervisning

 

Beginner's Guide til din Svømmetræning

Opdateret: 13. jan. 2019

Klar til at hoppe i poolen? Så tag et dyk ned i denne 'Beginner's Guide'. Svømning er en rigtig god motionsform, da den integrerer hele kroppen - og så kan alle være med uanset fitnessniveau og alder. Er du atlet eller døjer du med skader eller andre fysiske udfordringer, er svømning ideel for dig. Svømning kombinerer cardiotræning og styrketræning, men er samtidig mindre belastende for dine led. Svømning kan være en god afveksling til din daglige træningsrutine, da bevægelse i vand aflaster dine led. Selv om du er begynder, behøver du ikke være skræmt. Jeg guider dig igennem udstyret her.


Begynder Udstyr

For at du kommer godt fra start, vi jeg guide dig igennem basisudstyret. Hvad er 'need to have' og hvad er 'nice to have'?


Need To Have

1. First thing first; køb en god badedragt/ badebuks. Og fortvivl ej - du behøver hverken ligne din mormor eller David Hasselhoff ;) Der findes super lækkert badetøj derude, det er bare at gå efter din stil. Det kan godt betale sig at købe kvalitet og måske lidt dyrere, da det holder længere dvs. det bliver ikke så hurtigt ædt op af kloren = gennemsigtigt! Et godt råd til pigerne er at vælge en heldragt. Bikini kan være super smart, men når vi snakker banesvømning, går det ikke. Bikinien skaber for meget modstand, og din skuldermobilitet kan være udfordret i en bikini fordi den ikke sidder lige så godt. Så på med heldragten - det er jo også så moderne! Den må ikke sidde FOR stramt, men skal sidde tæt. Det vigtigste er, at den passer i længden, altså fra skridt til skulder.

For drengenes vedkommende, er det en smagssag, hvorvidt man foretrækker de velkendte speedo's, brief's, trunks eller jammers. Gå med det du føler dig bedst tilpas i.



2. Svømmebriller. Er også et 'must have' i min verden. De beskytter dine øjne, men er også med til at give dig et godt overblik og god orientering i vandet. Der findes mange forskellige slags derude, og her skal du ud og prøve. Hvordan sidder de? Og hvor små/store skal de være til din ansigtsform og ikke mindst dine øjenhuler. De findes også i et væld af farver, former, størrelser og coatings. Igen - hvad foretrækker du? Er du til det lyse, så vælg f.eks. gule glas og er du til det mørke, så vælg dem i sort/ brun eller en anden mørk farve. Du behøver ikke coating (primært lavet for at skærme for solen) i svømmehallen. Men omvendt, ved du at du også gerne, på længere sigt vil svømme ude i havet, så kan briller med en coating være en god ting at have. Overvej om du så hellere vil have to briller - én til svømmehallen og én til open water.


3. Badehætte. Nej, ikke den der gennemsigtige plastikhætte, som din mormor altid tog på, når det regnede for at holde frisuren pæn. En badehætte sidder tæt, når du svømmer baner - og har til formål at få håret af vejen, så du skaber mindre modstand på denne konto. Og så er det altså virkelig skønt ikke at få håret i ansigtet ved hvert armtag. Badehætten kan også være med til at beskytte dit hår imod kloren. Men det er en stor misforståelse, at en badehætte holder 100% tæt og derfor er det en rigtig dårlig ide, at komme hårkur i håret inden du skal svømme, så håret kan blive dejligt blødt imens du svømmer! (et tip fra Iform, 2014) Men mindre du rigtig gerne vil fremprovokere mere klor i vandet!! Dog vil det være meget fordelagtigt, at komme en hårkur i håret, imens du sidder i saunaen bagefter, men det er et helt andet blogindlæg ;)




Nice To Have

1. Pull Buoy. Aeh hva' for én?! Ja, denne sag kan godt gå hen at blive din trofaste ven. Argh tænker du nu. Jo, bare vent. Pas dog på den ikke bliver din sovepude ;) En pull buoy hjælper dig med at holde dine ben flydende, imens du kan koncentrere dig om andre ting f.eks. dit armtag, din vejrtrækning m.m.


2. Finner. De er rigtig gode til at lære dig selve bensparket i crawl/ freestyle, da de giver dig en rigtig god fornemmelse for det korrekte udførte benspark. Bensparket starter fra hoften og slutter i ankelleddet, ligesom et piskesmæld eller en bølgebevægelse. Når du udfører bensparket korrekt, vil du mærke vandet både på forsiden af finnerne, og på bagsiden af finnerne. Finnerne giver dig også overskud i forhold til at kunne koncentrere dig om armtaget og vejrtrækningen. Men ro på, ellers vil du få for meget fart på, og så kan du ikke nå at følge med!

3. Håndplader. Håndplader er på dette niveau mere et legetøj og en motivation. Håndplader findes i et hav af udgaver og størrelser. Som hovedregel er det vigtigt at forstå, at håndplader skal introduceres gradvist. Start ud med en bane ad gangen, og øg laaaaangsomt herfra i takt med at du bliver bedre. Som skrevet tidligere, er det først når du mestrer 'at få fat i vandet', at dette hjælpemiddel for alvor gør gavn, men det er da sjovt at gøre det mærkbart og tydeligt, hvad det betyder at 'få godt fat i vandet' f.eks. ved hjælp af et par håndplaner. Det kræver instruktion at benytte håndplader, og du må ALDRIG, som nybegynder, benytte dem i længere tid ad gangen. Du kan risikere at skade dine skuldre, da belastningen er alt for stor for dig, især når du endnu ikke mestrer undervandstaget.




Det var Need to Have vs. Nice to Have på udstyrsfronten. Jeg håber du har fået lidt indsigt i, hvad det som minimum kræver af udstyr før du kan komme godt i gang. Og til dig, som gerne køber lidt over behov, så er der mulighed for at gå all in på alt ovenstående udstyr ;)

Go' fornøjelse! Skriv gerne til mig for råd og vejledning.


#begynder #guide #svømmetræning #needtohave #nicetohave #hjælpemidler #træning

26 visninger