26839884

Charlottehaven Health Club , Hjørringgade 12C, 2100 Østerbro

©2019 by SWI:M Privat Svømmeundervisning

 

3 Vejrtrækningsøvelser du skal kende som Begynder


Det er ofte vejrtrækningen, der udfordrer de fleste svømmere - begyndere som øvet. Disse øvelser er primært til begyndere, men øvede svømmere kan også have gavn af at lave dem, dog med et lille tvist, så I bliver lidt mere udfordret. Starter du helt fra scratch, er det en god idé, at læse med her.





Vejrtrækningen består af tre dele; indåndingen, udåndingen og vejrholdningen. Når vi svømmer banesvømning fokuserer vi på indåndingen og udåndingen. Når de fleste svømmere, også de gode, kan blive udfordret af vejrtrækningen, handler det udelukkende om en enten manglende eller måske knap så veludviklet udånding. Når vi ikke får pustet nok ud/ lavet bobler, så ophobes affaldsstoffer og vi føler en pludselig åndenød og en følelse af panik breder sig i os. Og vi bliver MEGET forpustet. Også selvom vi er i rigtig god form!

Mine 3 bedste øvelser til vejrtrækningskontrol handler derfor også om at få styr på udåndingen. På den måde bliver også indåndingen meget bedre:

1. BOBS - Blow Out Below Surface Som navnet antyder handler denne øvelse om at puste ud under vandoverfladen. Du står foroverbøjet i vandet med fødderne på bunden og hænderne holder i kanten. Din hage er placeret tæt på vandoverfladen. Herfra tager du en almindelig vejrtrækning (som når du går en tur) og ligger dit ansigt stille og roligt i vandet. Begynd at puste ud, så snart dit ansigt rammer vandet. Pust så længe du kan, og kontinuerligt. Sørg for at du får en god vejrtrækning imellem hver udånding. Gentag gerne 5 gange og hold en pause. Til at starte med så løfter du ansigtet ud af vandet lige op. Med lidt øvelse kan du begynde at dreje ansigtet til siden, og trække vejret til den ene side - én side ad gangen. Fordi vi laver denne øvelse stående, kan du koncentrere dig 100% om indåndingen og udåndingen - og herunder den gode vejrtrækningsrytme.




2. Sink Downs Denne øvelse handler om at synke til bunden KUN ved hjælp af udåndingen. Armene er fremme foran kroppen og du sidder på en usynlig stol. Hagen er i vandoverfladen, og her starter du med at puste ud. Lad luften komme ud naturligt imellem dine læber. Du skal ikke puste ligesom du puster på varm mad. Så kommer der ikke meget luft ud!

Denne øvelse kræver, for nogle, tålmodighed. Det kan nemlig tage lidt tid, at give slip på luften. Det kan skabe lidt frustration i starten, og jeg bliver ofte mødt med udsagnet: "Jeg kan altså ikke puste mere luft ud!" Men det, der sker er, at I lukker af for luften i forsøget på at puste al luften ud. Det kan hænge sammen med at vi generelt er dårlige til at skabe et frit flow i vores vejrtrækning. Og som resultat trækker vejret meget i den øverste del af lungerne. Men med øvelse, så giver denne øvelse resultat - både i denne enkelte øvelse ved at du rammer bunden, men også i din svømning generelt, idet du skaber mere frit flow i din vejrtrækningsrytme. Når du mestrer denne øvelse kan du udfordre dig selv, ved at rykke på det dybe.


3. Torpedo Glid

Her starter du i streamline (armene samlet ved at hænderne ligger oven på hinanden, og armene er placeret bag ørerne i en pil/ spids over hovedet). Herfra læner du dig fremover, så overkroppen er i vandoverfladen. I balance sætter du fra på endevæggen med begge fødder og skyder dig ud igennem vandet. Spænd op i hele kroppen, benene er samlet og tæerne peger bagud som balletben. Find balancen og brug dine mave- og rygmuskler til at holde kursen. Din udånding starter så snart dit ansigt rammer vandet, og du glider så længe du puster bobler. Husk at puste kontinuerligt, INGEN pauser!


Det var 3 øvelser at give dig i kast med, når du er begynder. Det er min erfaring, at disse øvelser er et virkelig godt sted at starte, og giver dig så meget overskud i selve banesvømningen efterfølgende. Så selvom du måske bliver lidt utålmodig, for "hvornår skal jeg lære at svømme" , så er der altså en mening med galskaben ;)


Rigtig god fornøjelse!



Har du brug for ekstra opmærksomhed på din svømmeundervisning, så kig nærmere på min e-bog 'Sådan svømmer du crawl' eller min videokanal med online svømmetræning i form af et hav af træningsvideoer til din crawltræning - lige nu til intropris 49,- /mdr.


#breathing #vejrtrækning #crawl #crawlteknik #crawlekspert #svømmetræning

42 visninger